MEMBANGUN GENERASI FURQAN

Selasa, 24 September 2013

Salah faham orang mengenai Ibadah Qurban



- Ramai beranggapan bahawa Qurban dilakukan untuk memberi miskin orang makan. Maksud Qurban adalah mendekatkan diri pada Allah. Niat perlaksanaan ibadah Qurban hanyalah kerana Allah. Apabila kita menyembelih haiwan atas tujuan Qurban, bukanlah haiwan itu sampai kepada Allah akan tetapi Allah ingin melihat ketaqwaan hambanya melakukan ibadah Qurban.
- Jika orang ramai dah lakukan Qurban maka kita tidak perlulah lakukan. Cukuplah lembu & kambing disembelih di masjid atau surau untuk dagingnya diberi kepada orang miskin. Sepatutnya kita tidak boleh melepaskan peluang yang hanya datang setahun sekali. Orang lain buat Qurban jadi kita juga perlu lakukan juga agar tidak terlepas ganjaran yang Allah janjikan.

- Dah laksanakan Qurban tahun lepas jadi tahun ini tak perlulah. Sepatutnya peluang yang Allah berikan ini kita rebut. Hanya 4 hari sahaja Allah sebut kita boleh laksanakan Qurban iaitu pada Hari Raya Aidiladha dan Hari-hari Tasyrik berikutnya. Jika kita sembelih lembu pada bulan puasa, itu tidak dikira Qurban. Jika kita sembelih lembu pada Hari Raya Aidilfitri, itu juga tidak dikira Qurban.

Wallahua'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan